نوشته شده توسط : دکتر ستایش

تنگی مجرای ادرار در نوزادان (urethral stricture)

اگر علائم ادراری غیرعادی را تجربه کردید یا در ادرار کردن مشکل دارید، ممکن است دچار تنگی مجرای ادرار شوید. 

مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه به نوک آلت تناسلی می رساند. از غده پروستات و پایین آلت تناسلی می گذرد.

مانند یک دونات لوله ای بلند است که ادرار در وسط دونات که سوراخ آن است و قسمت اسفنجی دونات به نام اسفنج مجرای ادرار جاری است.

هنگامی که پوشش مجرای ادرار یک اسکار تشکیل می دهد و سوراخ باریک می شود و عبور ادرار را دشوار می کند، آن را تنگی مجرای ادرار می نامیم. 

تنگی مجرای ادرار می تواند باعث جریان بسیار آهسته ادرار شود یا تخلیه کامل مثانه را دشوار کند.

ممکن است احساس کنید که باید بلافاصله پس از سفر به حمام، یا نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن، دوباره ادرار کنید.

این وضعیت همچنین ممکن است باعث درد، خونریزی و ترس از ادرار شود.

با گذشت زمان، تنگی مجرای ادرار می تواند باعث آسیب دائمی مثانه، عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTIs)، خون در ادرار، پشتیبان ادرار در کلیه ها یا آسیب کلیه شود.

علل تنگی مجرای ادرار

اغلب، تنگی مجرای ادرار ناشی از تروما یا در اثر آسیبی مانند تصادف با اتومبیل یا دوچرخه یا عوارض ناشی از یک روش پزشکی مانند قرار دادن کاتتر مجرای ادرار، پرتودرمانی یا جراحی پروستات است.

گاهی اوقات، عفونت مجرای ادرار یا سوزاک (یک بیماری مقاربتی) می تواند باعث تنگی مجرای ادرار شود.

تشخیص تنگی مجرای ادرار

برای آزمایش تنگی مجرای ادرار، ممکن است یک معاینه فیزیکی یا یکی از این تست‌های تشخیصی انجام دهیم:

تست تصویربرداری با اشعه ایکس به نام اورتروگرام رتروگراد (با رنگ کنتراست) برای ارزیابی طول تنگی و چگالی تنگی

آزمایش جریان ادرار و سونوگرافی برای مشاهده اینکه چگونه جریان ادرار تحت تأثیر تنگی مجرای ادرار قرار می گیرد.

سونوگرافی برای تعیین اینکه آیا بعد از دفع ادرار بیش از حد معمول ادرار در مثانه باقی مانده است یا خیر؟

سیستوسکوپی، که در آن به آرامی یک فیبر نوری کوچک، قابل خم شدن و روغن کاری شده را تحت بی حسی موضعی وارد مجرای ادرار می کنیم تا محل و ظاهر تنگی را ببینیم.

گزینه های درمان تنگی مجرای ادرار

گزینه های درمانی مختلفی برای تنگی مجرای ادرار وجود دارد که بستگی به این دارد که انسداد چقدر بزرگ است و چقدر بافت اسکار دارید.

گزینه های درمانی تنگی مجرای ادرار عبارتند از:

نظارت فعال، که به معنای نظارت دقیق بر سختی است.

اتساع یا کشش تنگی برای درمان علائم

اورتروتومی یا برش تنگی از طریق یک اسکوپ

اورتروپلاستی یا بازسازی مجرای ادراری با جراحی؛ که اغلب موثرترین رویکرد است.

اگر تنگی سبک، فیلمی و کوتاه و بدون بافت اسکار زیادی در اسفنج مجرای ادرار دارید (به نام اسفنجی فیبروزیس)، ما اغلب درمان را با نظارت فعال، اتساع مجرای ادرار یا برش آندوسکوپی مجرای ادرار به جای یک روش جراحی انتخاب می کنیم.

از طرف دیگر، اگر دچار تنگی مکرر یا تنگی متراکم یا طولانی هستید، احتمال انجام اورتروپلاستی بیشتر است. ما در بیمارستان و با بیهوشی عمومی اورتروپلاستی انجام می دهیم.

این روش ظریف به طور کلی تنگی مجرای ادرار و همچنین هر گونه اسفنجی فیبروز را برطرف می کند. بیشتر اوقات، این یک درمان دائمی است.

با برداشتن قسمتی از مجرای ادرار که دارای تنگی و بافت اسکار است، عمل مجرای ادرار را انجام می دهیم.

اگر تنگی طولانی باشد، ممکن است بافت جدیدی مانند پیوند از دهان (گرافت مخاط باکال) یا فلپ پوست برای کمک به تغییر شکل مجرای ادرار اضافه کنیم.

پس از جراحی، ممکن است یک یا دو روز در بیمارستان بمانید و برای دو یا سه هفته کاتتر ادراری را وارد کنید. اکثر مردم بهبود چشمگیر و طولانی مدت در علائم ادراری را تجربه می کنند.

اگر بافت اسکار زیادی دارید، ممکن است تنگی عود کند. هر تنگی از نظر طول و ظاهر منحصر به فرد است و هر بیمار نیز با نیازها و شرایط مختلف منحصر به فرد است.

به همین دلیل، ما درمان تنگی را با استفاده از تجربه گسترده خود فردی می کنیم تا مطمئن شویم که بهترین نتیجه را خواهید داشت.

تنگی مجرای ادرار زنان

اگرچه کمتر شایع است، اما زنان نیز می توانند تنگی مجرای ادرار داشته باشند و متخصصان اورولوژی ما در سطح بین المللی به عنوان متخصص در درمان این مشکل شناخته شده اند.

علت و درمان تنگی مجرای ادرار زنانه با مردان متفاوت است، اما برای زنان، بافت اسکار مجرای ادرار نیز می‌تواند باعث مشکلات ادراری آزاردهنده مانند فوریت و تکرر ادرار، جریان آهسته، نیاز به فشار دادن برای ادرار کردن و همچنین عفونت دستگاه ادراری، درد و... خون ریزی.

به طور معمول، بافت اسکار در مجرای ادرار زن را می توان با گشاد شدن مجرای ادرار یا بریدن تنگی مجرای ادرار از طریق یک اسکوپ کوچک در مجرای ادراری درمان کرد.

تنگی مجاری ادراری در نوزادان

تنگی ممکن است مادرزادی باشد (در بدو تولد وجود داشته باشد) یا در نتیجه التهاب، آسیب، بیماری یا جراحی قبلی باشد.

علائم و نشانه های  تنگی مجرای ادراری

  • فشار دادن یا زور زدن همراه با ادرار
  • جریان ادرار ضعیف، طولانی، نازک یا آهسته
  • ادرار دردناک
  • عفونت دستگاه ادراری (UTI)
  • هماچوری (خون در ادرار)
آزمایش و تشخیص مجرای ادراری در نوزادان

Uroflow: کودک شما در یک توالت مخصوص به نام صندلی uroflow تخلیه می شود که میزان جریان ادرار و زمان لازم برای تخلیه مثانه را اندازه گیری می کند.

پس از آن، ادرار باقی مانده در مثانه را با یک سونوگرافی مخصوص به نام اسکن مثانه بررسی می کنیم.

در کودکان مبتلا به تنگی مجرای ادرار، سرعت جریان ادرار کاهش می یابد و معمولا تخلیه مثانه زمان بیشتری می برد.

سونوگرافی مثانه کلیه (RBUS): در این روش از امواج صوتی برای مشخص کردن کلیه ها و مثانه استفاده می شود. ما را قادر می سازد تا ببینیم که آیا هیدرونفروز یا اتساع کلیه ها و مجاری ادراری وجود دارد یا خیر.

اورتروگرام رتروگراد (RUG): یک کاتتر (لوله) در انتهای مجرای ادراری کودک شما (در نوک آلت تناسلی) قرار می گیرد.

سپس از این لوله برای پر کردن آرام مجرای ادرار با محلول مات استفاده می شود. در حالی که محلول در حال پر کردن مثانه است، از دستگاه مخصوص اشعه ایکس (فلوروسکوپی) برای عکسبرداری استفاده می شود.

رادیولوژیست نگاه می کند تا ببیند آیا تنگی در مجرای ادرار وجود دارد یا خیر. این به ما محل باریک شدن، درجه باریک شدن و در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری دیگر را در اختیار ما قرار می دهد.

عوارض تنگی مجرای ادرار

فشار بیشتری از عضله مثانه برای دفع ادرار از طریق تنگی (مثل گلوگاه عمل می کند) مورد نیاز است. وقتی به توالت می روید ممکن است تمام ادرار در مثانه دفع نشود.

ممکن است مقداری ادرار در مثانه جمع شود. این تجمع باقیمانده ادرار بیشتر احتمال دارد که عفونی شود.

این امر شما را مستعد ابتلا به عفونت های مثانه، پروستات و کلیه می کند. همچنین ممکن است یک توپ عفونت (آبسه) بالای تنگی ایجاد شود.

این می تواند باعث آسیب بیشتر به مجرای ادرار و بافت های زیر مثانه شود. سرطان مجرای ادرار یک عارضه بسیار نادر از تنگی طولانی مدت است.

در صورت داشتن تنگی مجرای ادرار، اورولوژیست شما می‌تواند ایده بهتری از دیدگاه شخصی شما (پیش‌آگهی) به شما ارائه دهد.

درباره دکتر بهار اشجعی

دکتر بهار اشجعی دارای بورد فوق تخصصی در جراحی کودکان و نوزادان از پزشکان منحصر به فرد و ماهر در زمینه جراحی اطفال و کودکان در تهران هستند، ایشان دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه شهید بهشتی تهران گذراندند و بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی به تحصیل در رشته جراحی عمومی در دانشگاه شهید بهشتی تهران پرداختند، بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در رشته جراحی عمومی، در رشته جراحی اطفال پذیرفته شدند و دوره جراحی اطفال را در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذراندند و موفق به کسب رتبه اول کشوری در برد فوق تخصصی جراحی اطفال شدند.

راه های ارتباط با ما

مطب: تهران ـ انتهای بلوار کشاورز، رو به روی درب شرقی بیمارستان امام خمینی، ساختمان شیشه ای سبز، پلاک ۳۷۰ ساختمان ۴۱۶ طبقه ۳ واحد ۱۹

 تلفن:

۰۲۱-۴۴۸۰۶۶۶۸

 ۰۲۱-۴۴۸۴۱۸۶۲

منبع: https://dr-ashjaei.com/

 





:: برچسب‌ها: فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان , بهترین متخصص جراحی کودکان و نوزادان در تهران , عمل تنگی مجرای ادرار در کودکان , معایب و عوارض بعد از عمل تنگی مجرای ادرار , مزایا عمل جراحی تنگی مجرای ادرار در کودکان , عوارض عدم درمان تنگی مجاری ادرار , درمان خانگی تنگی مجرای ادرار در کودکان , ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: